Jdi na obsah Jdi na menu
 


Práce s textem (čtenářská gramotnost)

PRÁCE S TEXTEM

Práce s textem vychází z toho, že učitel si připraví text (buď z učebnice, nebo si nějaký najde na internetu a případně upraví). Pod textem žák "něco" vyplní. Existuje víc variant, co to "něco" vlastně je:

 

KLASICKÉ DOPLŇOVÁNÍ

  • učitel napíše pod text, ve kterém nechá vynechávky ( .......................... ) a žáci mají podle textu doplnit chybějící slova či "půlvěty"
  • Varianta: u těchto vynechávek může učitel napsat písmena, která žák zpřehází do správného pořadí a vznikne mu slovo, které má doplnit (vhodné u vynechávek, kdy žák není schopen přesně nalézt slovo v textu, nebo v textu není, ale lze logicky odvodit)

 

ANO/NE

  • učitel napíše pod text určitá tvrzení. Žáci si samostatně přečtou text a po přečtení vyhodnotí, zda jsou jednotlivá tvrzení pravdivá, nebo ne. Učitel pak s žáky projde tato tvrzení a poukáže na části textu, kde měli žáci najít odpověď. Tyto části textu mohou žáci ještě před zhodnocením sami podtrhnout (nejlépe barevně - stejnou barvou tvrzení a podtrženou větu
  • Varianta: Je možné rozdělit tabulku: tvrzení – před čtením (ANO/NE), Po čtení (ANO/NE), Po kontrole a doložení z textu (ANO/NE)

PRO/PROTI

  • učitel připraví text na určité téma. V textu se objevují argumenty pro i proti, žáci pak mají z textu tato pro a proti vyselektovat. Např.:

DISKUZNÍ PAVUČINA

PLUSY

OTÁZKA: Je lepší žít v demokracii (kde rozhoduje mnoho lidí), nebo v monarchii (kde má jeden rozhodující slovo)?

MÍNUSY

 

 

 

 

 

 

 

PSANÍ TEXTU - TO NEJDŮLEŽITĚJŠÍ

  • žáci mají za úkol napsat text, který by v bodech shrnoval obsáhlý text
  • Varianta: Učitel může napsat na tabuli slova, které se mají v bodech objevit (a tak pomoci žákům)

 

MYŠLENKOVÁ MAPA:

  • Učitel připraví text a žáci mají za úkol vytvořit/doplnit již připravenou myšlenkovou mapu, ve které znázorní, co spolu souvisí. Příklad:

STROM OTÁZEK:

  • učitel připraví text, kde je nějaká hlavní otázka (téma), které je rozvětveno. Žáci si pak připraví papír, na kterém nakreslí strom - a mají za úkol napsat na kmen hlavní téma a nakreslit a pojmenovat jednotlivé větve (vedlejší myšlenky). Je to varianta myšlenkové mapy.

 

ČTENÍ S OTÁZKAMI:

  • učitel připraví tex rozdělený do několika odstavců. Žáci si mají vždy po dvojicích přečíst odstavec a napsat si nějaké otázky, u kterých je odpověď v textu. Poté položí svému spolužákovi otázky, které z textu tohoto odstavce vyplývají, a zase naopak. Je vhodné nejprve rozebrat první odstavec, pak až druhý, a pak až třetí, atd. Vhodné je, aby učitel nejprve předvedl, jaký typ otázek mají žáci pokládat